sharoninmondragon.reismee.nl

Een open boek

“But when people say, Did you always wanted to be a writer?, I have to say No! I always was a writer.” – Ursula Le Guin

Voordat ik begon aan mijn minor in Baskenland, moest ik bijeenkomsten bijwonen. Niet van zo’n saaie praatjes, maar grotendeels verhalen en ervaringen van anderen. We kregen tips mee en één van deze tips luidde als volgt: houd een dagboek of logboek bij. Appeltje, eitje.

Waarom een logboek bijhouden? Je zult het je misschien wel afvragen. Je bent op een prachtige plek en je gaat van alles ondernemen. Moet je dat dan allemaal bijhouden? Dat kost hartstikke veel moeite en tijd! Maar weet je wat ook veel moeite kost? Je deze dingen herinneren over een maand of 20. Of 10, in mijn geval, want ondanks dat ik geniet van deze plek, maak ik ook heel erg veel onbewust mee. Of dat komt door de situatie waarin we nu zitten, weet ik niet. Wel weet ik dat ik me nauwelijks kan voorstellen hoe het was vóórdat iedereen naar huis ging. Hoe ik me voelde toen ik omringd werd door lieve vrienden en vriendinnen uit België, Nederland, Catalonië, Colombia, India en ga zo maar door. Bepaalde liedjes halen bepaalde emoties en herinneringen naar boven, maar je gaat de details vergeten. Foto’s laten het uitzicht zien, maar het gevoel dat ik daarbij had, kunnen foto’s niet altijd exact omschrijven. Daar heb ik woorden voor nodig.

Vanaf mijn vertrek tot aan vandaag heb ik alles bijgehouden. Ik heb foto’s gemaakt, deze geprint met een pocketprinter, in mijn dagboeken geplakt en erbij geschreven wat ik gedaan heb en hoe ik het vond. Ik schrijf over het algemeen heel erg veel, want dit is gewoon echt een hobby! Toch heb ik tijdens deze periode echt heel erg veel geschreven. Misschien dat dit komt omdat ik zo lang binnen heb moeten zitten. Op een gegeven moment ga je dan toch over veel dingen nadenken en om het dan een plek te geven, is soms lastig. Schrijven helpt.

Toch vind ik het leuk om terug te lezen wat ik in februari of maart gedaan heb. Als ik het teruglees, moet ik soms wel lachen. Ik was zó zenuwachtig toen ik hierheen reisde. Dat kan ik me nu nauwelijks voorstellen. Deze reis heeft me zoveel gebracht en ik denk dat ik een stuk zelfverzekerder ben. Waar ik bang was om geen contacten te kunnen leggen, vraag ik me nu af waarom ik hier in godsnaam over nadacht. Ik heb supertoffe mensen ontmoet!

Ik hoop dat mensen overwegen om een dagboek bij te houden als je een reis als deze gaat maken. De afstand maakt niets uit; al ga je naar België! Zelf merk ik hoe snel herinneringen vervagen, hoe onbewust ik dingen heb meegemaakt. Ook lees ik terug hoe intens naïef ik was; als enige had ik niet in de gaten dat Spanje in lockdown zou gaan en dat de helft van de Erasmusstudenten naar huis zou worden gestuurd. De overgang van ‘normaal’ naar ‘abnormaal’ heb ik kunnen teruglezen in mijn dagboek en mijn God, dat is confronterend. Ik had niks door…

Over twee en een halve week kom ik naar huis. Ik vlieg op 2 juli terug. Vlucht nummer 6… Misschien dat deze wél doorgaat! Ik ben ervan overtuigd dat ik, wanneer ik in Nederland ben en ik op mijn kamer zit, met tranen in mijn ogen mijn dagboeken terug zal lezen. Heimwee naar Baskenland, herinneren die niemand mij afpakt. Want alles is gedocumenteerd. Alles is bijgehouden. Woord voor woord!

Reacties

Reacties

Trudy

Mooi verhaal, Sharon. Ondanks de lockdown zo positief schrijven over je ervaringen in Baskenland. Goede reis terug 2 juli.

Opa,oma

Weer een mooi verhaal Sharon, wij verwachten van jou ook niet anders. Het is altijd spannend en heel prettig om te lezen ook al vloeien hier af en toe de tranen op de I-pad, dus dat zit in de familie.....
2 juli kom je dan eindelijk naar huis. Na 5 keer cancelen mag dat wel.In mijn agenda zag ik dat jij geschreven had op 14 juni: vandaag komt Sharon naar huis, mooi niet dus. Geniet nu maar van de 2 weken die je er extra bij hebt gekregen!
Veel liefs uit Horst en een dikke kus van opa en ook van oma❤️❤️❤️

Mama

Weer prachtige woorden van jou,die ik lees, de volgende woorden hoop ik oprecht hier thuis van je te horen, want kletsen, dat kun jij ook goed, hopelijk hopelijk...zal 2 juli dan eindelijk doorgaan, durf niet te vroeg te juichen, maar dan hangt de( Nederlandse)vlag uit!
Zes maal is (meer dan)scheepsrecht, ik duim.
Geniet nog even want over een week of twee zit je thuis...weemoedig te schrijven over jouw onvergetelijke tijd in Baskenland
Enjoy!
Liefs X

Angelie

Wat kan jij goed omschrijven wat je voelt... daar moet je iets mee doen! Hopelijk gaat je vlucht deze keer echt door. Heel veel succes en geniet van de voorpret van het thuiskomen?

Inge

En alweer een mooi verhaal van Sharonneke! Is dat over een paar weken afgelopen voor ons? Moeten we je verhalen gaan missen? Eerlijk gezegd vind ik dat best jammer. ? Maar ik ben vooral blij voor jou als je eindelijk terug naar huis kunt na al die annuleringen, ook al weet ik dat Baskenland voor altijd een plekje in je hart heeft. Geniet nog even van je tijd in Spanje! Liefs X

Kees-Jan

Bedankt voor weer een mooi verhaal, fijn dat je je onze voorbereidingsbijeenkomst goed in herinnering gehouden hebt. Ik was verbaasd over je bekentenis dat je een beetje overvallen werd door de lockdown: ik had het idee dat je heel goed wist wat je deed! Misschien hadden wij veel contact nadat je je beslissing genomen hebt? Hoe dan ook: als ik je verhalen lees, denk ik dat het voor jou de juiste beslissing was.
Volgend verhaal vanuit Nederland?
Mooie laatste dagen in Mondragon!

Will

Hoi Sharon, dat leest heerlijk weg, weer fantastisch omschreven en beschreven. Snap je dubbele gevoel over naar "huis" te gaan, je hebt een tweede thuis erbij gekregen. Geniet nog maar lekker en tot over een tijdje weer in Rooy. Liefs Will ??‍♂️

Papa

Hey sharon......
Ik ga niet in herhaling vallen...nou ja 1 keer nog.. Super mooi verhaal geschreven.
Ben er echt van overtuigd dat je een boek moet gaan schrijven. Ik zelf ben niet zo'n lezer maar jou boek zal ik meerdere keren gaan lezen.
Ik gun je nog steeds een fantastische tijd in spanje maar ik vind het nu lang genoeg geweest.
Mis je .... Papa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!