sharoninmondragon.reismee.nl

Minor in Europa - een wereld van verschil...

Wie mij de afgelopen maanden gevolgd heeft, weet dat ik voor mijn minor de afgelopen vijf maanden in Baskenland heb doorgebracht. Ik stapte hier zonder verwachtingen in, want niemand kon mij iets vertellen over deze plek. Echt waar, er zijn geen studenten van mijn opleiding die hier eerder naartoe geweest zijn… Dat vond ik jammer, want ik had graag wat informatie gehad. Desalniettemin heeft deze plek me niet teleurgesteld! Toch zou ik jullie graag wat willen vertellen, want misschien ben jij wel de volgende student die hierheen gaat!

Het plaatsje waar ik heb gewoond heet Arrasate/Mondragón. Hier wonen de meeste studenten en ik raad je dus ook zeker aan om hier een appartementje te zoeken of in de residentie te verblijven. De school ligt echter in Eskoriatza, zo’n 15/20 minuutjes met een rechtstreekse bus. De bus kost een stuk minder geld dan in Nederland, dus met die reisvergoeding van DUO kom je een eind!

Ik verbleef in Biteri Hall of Residence, een complex waar zo’n 100 tot 130 studenten (lokaal en Erasmus) wonen. De lokale studenten gaan in de weekenden naar huis, dus tijdens de weekenden is het lekker rustig. En je hebt gegarandeerd genoeg mensen om mee te eten, mee te praten en om leuke dingen mee te doen! Let wel op, want deze residentie is een aanslag op je portemonnee. Voor een single roommet badkamer betaal ik 551.- per maand. Een appartement kost je zo’n 200 euro per maand, exclusief gas/water/licht. Financiële afweging, dus.

Ik deed een ‘lerende minor’. Dit houdt in dat ik niet de hele tijd stage hoef te lopen, want ik ga zelf naar school! Het programma geeft je 30 ECTS, meer dan genoeg! Een van de modules (je werkt hier in modules; 1 vak tegelijk naast het vak “Basque Culture”) is stagelopen. Echter, dit heb ik niet gedaan, want de scholen zijn hier dicht vanwege Covid-19. Het kan zijn dat je als docent voortgezet onderwijs je stage gaat lopen op een basisschool. Mij werd verteld dat ik op een middelbare school zou worden geplaatst, want daar was vraag naar, dus het is wel mogelijk om op een middelbare school stage te lopen! De stage duurt maar een paar weken en is voornamelijk gebaseerd op onderzoek. De andere modules zijn projectgericht. Je bent dus niet de hele tijd literatuur aan het stampen. Toetsen zijn er niet, eindproducten wel en deze zijn leuk! Het is allemaal heel erg vrij en subjectief. Je vormt een beeld over je eigen kunnen en het docentschap als een tweedetaaldocent. Want heb je er wel eens over nagedacht? Docenten Nederlands zijn ook tweedetaaldocenten. Hoeveel leerlingen heb jij in je klas die een andere taal dan Nederlands spreken thuis? Daarom, dus. Heel leerzaam! En ook nog eens leuk.

Als je denkt dat je in Spanje bent, heb je het mis. Oké, geografisch gezien zit je in Spanje en Baskenland hoort bij Spanje, maar men spreekt hier geen Spaans. Ze kunnen het wel, maar als het even kan, spreekt men hier Baskisch. Wil je hier puur heen gaan om de taal te leren, dan zou ik even verder kijken. Het kán natuurlijk wel, maar men heeft liever dat je Baskisch leert!

In mijn klas zaten acht studenten uit vier verschillende landen. Tane, onze docent, was ons aanspreekpunt en we kunnen haar mailen met vragen of problemen. Zij woont ook in Arrasate, dus een koffietje op zijn tijd kan natuurlijk ook! De docenten zijn hier een stuk closer met hun leerlingen. Wij volgden onze lessen niet alleen in dit kleine klasje; we werkten samen met de lokale, Baskische studenten en de lessen waren in het Engels. Alles is in het Engels. Zorg er dus voor dat je Engels rond niveau B2 ligt (of hoger), anders is het lastig om alles te begrijpen. Je Engels zal gedurende de tijd vooruitgaan (en je Nederlands achteruit, merk ik…).

De lokale bevolking is, net als de Nederlandse bevolking, nogal schuw. Het kan zijn dat ze met een boog om je heen lopen. Zie dit niet als een aanval, ze zijn gewoon verlegen! De studenten daarentegen waren (in mijn geval) heel erg open en nieuwsgierig naar de nieuwe Erasmusstudenten. Ze willen alles van je weten, maar ze vinden het ook leuk om over hun land te praten. Stel ze dus gerust vragen! En ja, hier kunnen ze Engels.

Over Arrasate zelf: het dorpje is klein, maar tegelijkertijd heel erg centraal. Vanuit Arrasate gaan er directe bussen naar Bilbao, Bilbao Airport, Donostia, Zarautz, Eskoriatza, Aretxabaleta en meer. Het dorpje Arrasate telt zo’n 22.000 inwoners en dat is dus (voor mij) relatief klein. Het lijkt een stuk groter, omdat het omringd wordt door bergen.

Als je van natuur en sport houdt, dan zit je hier goed! In Biteri heb je twee keer per week toegang tot een sportschool en zwembad (gratis). In mijn geval is dit gesloten, vanwege Covid-19. Wanneer je niet in de residentie verblijft, kun je een maandelijks abonnement aanvragen (+- 20.-). Maar je kunt ook gewoon de bergen in gaan, die zijn gratis! In Arrasate vind je Kurtzetxiki, Murugain en Udalatx. In Aretxabaleta, een dorpje 3.4 kilometer verderop, vind je Orkatzategi, Kutzebarri en nog veel meer; genoeg keuze, dus! Je hoeft niet per se ver te reizen om mooie dingen te zien.

Mooie plekken om te bezoeken, zijn Donostia, Bilbao, Zarautz, Deba, Zumaia, Oñati, Aretxabaleta (Urkulu), La Arboleda, Landa, Tolosa, Gasteiz, Gernika.

Als je, net als ik, van bergen houdt, dan zijn dit bergen die je kunt beklimmen en die heel dichtbij liggen:
Arrasate: Udalatx, Murugain, Kurtzetxiki
Aretxabaleta:Orkatzategi, Kurtzebarri
Eskoriatza:Aitzorrotz

Verder worden de bergen in Oñati ook aangeraden, maar deze heb ik niet beklommen, omdat ik daar de tijd niet voor heb gehad (51 dagen zijn verspild aan binnenblijven door de lockdown in Spanje).

Boodschappen doen is gemakkelijk in Arrasate. Het kleine dorpje heeft een LIDL, twee Eroski’s, twee Dia’s en twee BM’s (allemaal supermarkten). Genoeg keuze, dus. Verder bevindt zich in iedere straat een Fruteria, waar je je fruit goedkoper en verser kunt krijgen. Ik ben zelf een vegetariër en voor vleesvervangers kun je het beste naar LIDL gaan. De andere supermarkten hebben ze ook, maar daar betaal je het dubbele. Farmacia’s zijn er in overvloed en hier kun je alle medicijnen halen die je in Nederland bij een drogist ook kunt krijgen, en meer.

Verder zou ik iedereen aanraden om goede (wandel)schoenen en blarenpleisters mee te nemen. In Nederland zijn we gewend aan een vlak land, maar hier is alles berg op, berg af, heuvel op, heuvel af. Ook als je naar de supermarkt gaat. Hier zijn blarenpleisters belachelijk duur en je kunt ze maar beter meteen hebben! Je gaat ze gebruiken, zeker als je bergen gaat beklimmen.

Als jij, net als ik, Nederlands studeert, kan ik me voorstellen dat je je afvraagt waarom ik naar een niet-Nederlandssprekend land ben gegaan. Dat was juist de uitdaging en dat leek me juist zo interessant. Ik leer hier over het lesgeven van tweede taal in mijn tweede taal! Dankzij deze minor heb ik leren stilstaan bij het belang van het lesgeven in Nederlands als tweede taal, niet altijd als moedertaal… En ik zal eerlijk zijn: die Erasmusbeurs van 10.- per dag maakte het ook wel gemakkelijker! Het feit dat je binnen twee uur in een ander land bent, met een ander cultuur, een andere omgeving, een ander (maar toch hetzelfde) klimaat, een andere taal en met andere mensen… dat is toch héérlijk!

Mocht je nou nog vragen hebben of ben jij geïnteresseerd in een minor naar Baskenland, laat dan gerust een berichtje achter. Ik vertel je graag meer over dit prachtige land. En bekijk het onderstaande filmpje voor wat beeldmateriaal als je dit nog niet gedaan hebt, en misschien dat jij wel de volgende bent die een prachtig avontuur in Baskenland tegemoet gaat…

Eskerrik asko eta agur!

PS: Als je in mijn filmpje denkt dat ik Carnaval (in het filmpje Carnival) fout heb geschreven… nee, zo schrijft men dat hier, haha!



Video:https://youtu.be/R_X5LDp_ahU.



Reacties

Reacties

Truus Hermans

Sharon,
Prachtige blog en fantastisch filmpje. Als je ooit eens iets anders wil dan leraar worden, kun je altijd nog gaan schrijven of films maken.
En … leuk voor mij om te lezen dat je helemaal overtuigd bent van het belang van het vak NT2/ taalontwikkelend lesgeven in de lerarenopleiding.
Goede reis terug!

Kees-Jan

Weer een mooi blog en een heel leuk filmpje! Zet je de link even op FB en zet erbij dat de anderen écht een keer naar Mondragon/Baskenland moeten gaan! :-)
Nog een paar daagjes en je bent thuis... Goede reis!

Opa en oma

Sharon weer een zeer interessant verhaal niet alleen voor de toekomstige studenten maar ook voor ons.We zullen je blogs missen. Bedankt voor de uren schrijven die je er ingestoken hebt, we hebben genoten en ook wel eens een traantje weg moeten pinken.....
Lieve Sharon tot morgen of overmorgen.Een goede vlucht✈️✈️✈️

Mama

Fantastisch weer Sharon, om te lezen!
Tot morgen...Live!
Goede vlucht,
X mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!