sharoninmondragon.reismee.nl

Carnaval in Baskenland


"Cuando llega el Carnaval no nos ponemos disfraz, guardamos el que usamos todos losdías."

Als Limburger weet ik wat het is om Carnaval te vieren. Dat betekent niet dat ik er gek op ben, want al twee jaar ontvlucht ik Nederland en ga ik op vakantie, terwijl de rest van het dorp Carnaval viert. Dit jaar ‘vluchtte’ ik naar Baskenland, maar zonder resultaat: hier viert men namelijk ook Carnaval, en niet zo’n beetje ook.

Dit jaar besloot ik om dan toch maar wat te ‘proeven’ van de Carnaval hier. Op de zondag (Domingo Carnival) ging ik met Nina (NL), Celestien (BE), Fien (BE), Eliska (CZ) en Javier (MX) naar Tolosa, een dorp verderop waar men heel graag Carnaval viert. Op de zondag valt er het meest te zien, werd ons verteld. Het was lekker warm en we vertrokken vol goede moed en enthousiasme. We zouden naar de parade kijken!

Ja, dat was de bedoeling, maar dat houdt hier toch iets anders in dan in Nederland. Normaal gesproken rijdt de parade en sta je als publiek stil. Hier was dit exact het tegenovergestelde. Wij liepen langs alle wagens en acts. Zij stonden stil of waren bezig met een klein optreden. Zo was er een man verkleed als wasmachine, stond een groep ‘bakkers’ pizza’s te bakken met kleine kinderen en zo werd de Wissel van de Wacht door kinderen nagespeeld.

In Nederland zie je om 14:00 groepen mensen lamlazarus op stoepjes zitten, is de grond bedekt met plastic bekertjes en kan iedereen zijn wat die wil. Ik zeg niet dat dat slecht is, maar het valt wel op als je het vergelijkt met hoe het hier gaat. Dit is namelijk heel anders in Baskenland. Hier is iedereen om 14:00 vrolijk, misschien wat aangeschoten, worden bekertjes in prullenbakken gegooid en zijn gezinnen vaak als eenzelfde thema gekleed. Zelf de baby’tjes krijgen een rol in het spelletje! Huisdieren ook, trouwens. Honden verkleed als spinnen of vleermuizen, het is heel normaal hier.

Naast de Carnaval zelf, hebben we ook heel erg genoten van het dorpje Tolosa. Het is een mooi, klein dorpje met een rivier en een prachtig uitzicht over de bergen. Altijd een aanrader om eens te bezoeken, ook al is het dan geen Carnaval!

Reacties

Reacties

Amber

Heee toch ook carnaval gevierd! Gek hè na al die vakanties van ons ?

Truus Hermans

Leuk om te lezen!

Inge

Ik miste je verhalen al en hoppakee, daar is ze weer. Leuk ! Wij hadden hetzelfde. We ontvluchten de carnaval en stonden op zondag plots de parade in San Sebastiaan te kijken. Hahaha. Hier trok de parade wel voorbij met dansende groepen op 'normale' vrolijke muziek. Geen hoempapa! En wil je het niet vieren, loop je verder en merk je er weinig van. Heel leuk om eens mee te maken in een ander land met andere gewoontes. Ik wacht met smacht op je volgende blog. En tot die tijd, veel plezier!! X

Mama

Wat heerlijk Sharon, carnaval in de zon! geniet maar van alles wat mooi is, prachtige omgeving daar! Ik kan niet wachten?....
En morgen krijg je gasten, leuk voor je om papa en Monique rond te leiden, jouw ervaringen te delen, wens jullie heel veel plezier saampjes ?

Papa

Hey Sharon ....met die temperatuur wil ik ook wel carnaval vieren...
Vanmiddag zijn we in Bilbao waar jij ook naar toe komt.
Eindelijk weer even knuffelen.
Verheug me op dit weekend .
Tot strakjes xxxxxxx

Opa en oma

Hola Sharonneke,
Weer een prachtig verhaal van jou. Wij zijn dus ook gevlucht voor onze verjaardagen en de carnaval. Van carnaval hebben we in Benidorm niets gemerkt, alleen de scootmobiels trekken hier elke dag soms toeterend voorbij.Ook leuk om naar te kijken.....Op het ogenblik ben ik alleen thuis in het hotel, vriend Frans kwam met vriend Max vriend Jacques ophalen voor een ritje bloesemtocht, is prachtig ! Ik geniet even van de zon en mijn bed tot de vrienden weer terug zijn ,dan champagne (Max was gisteren jarig)Jacques morgen dus hebben we wat te vieren.
Lieve Sharon,tot de volgende blog. Groetjes ook aan Papa en Monique en feliciteer papa van ons.Ook groeten aan je vrienden allemaal ☀️☀️☀️

Kees-Jan

Wat schrijf je leuke blogs! Het lijkt me dat je het prima naar je zin hebt. Vind je het niet lastig dat veel van de lessen over het PO gaan en minder over het VO? Ik hoor het graag van je.
Groetjes!

Joris

Goed bezig, Limbo!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!